Op bernardblogt.nl/oefenbladen/ staan een aantal oefenbladen over dichtheid. De bladen bevatten oefeningen op 1 A4 of delen van een A4. De antwoorden kan je ook downloaden. Het bronbestand kan je er ook vinden zodat je aanpassingen kan maken.
Op bernardblogt.nl/oefenbladen/ staan een aantal oefenbladen over dichtheid. De bladen bevatten oefeningen op 1 A4 of delen van een A4. De antwoorden kan je ook downloaden. Het bronbestand kan je er ook vinden zodat je aanpassingen kan maken.
Kent Treadgold laat in een video (6 minuten) “Making sense of Density” zien hoe zijn tweede les over dichtheid verloopt. De structuur lijkt erg op de manier van werken die dichtheid.info beschrijft. Opvallend is dat hij toch een eerste les besteed aan de formule van dichtheid (terwijl hij ook aangeeft dat bijna niemand dat begrijpt). De verwerking van de meetgegevens in Excel is erg krachtig. Als er computers beschikbaar zijn is dat een mooie aanvulling. Als download zijn een lesplan en docentenhandleiding beschikbaar (Engels).
Op de website “Teaching Channel” staan meer video’s over lessen wiskunde, science, geschiedenis.
Op de website “Earth Science Picture of the Day” staat een mooie foto van een ijs grot. De grot is niet in ijs gemaakt, maar het is een “normale” grot waarbij de temperatuur zo laag blijft dat er het hele jaar ijs in de grot aanwezig blijft.
http://epod.usra.edu/blog/2011/08/snowy-mountain-ice-cave.html
Engelstalig. Maar met mooie foto en heldere uitleg waarom dichtheid een rol speelt.
Donald Sadoway (MIT) legt uit hoe hij een batterij heeft ontworpen die geschikt is om energie op te slaan van bijvoorbeeld windmolens en zonnepanelen.
De batterij moet in staat zijn om veel energie op te slaan en deze energie gedurende langere tijd weer vrij te geven. Daarbij is het van belang om de kosten in de hand te houden.
Donald gebruikt twee vloeibare metalen als elektroden en een vloeibaar zout als electrolyt. Deze worden gescheiden doordat ze een verschillende dichtheid hebben. In zijn presentatie legt hij uit wat hij gedaan heeft, welke rol het periodiek systeem hierbij gespeeld heeft en of het idee ook daadwerkelijk werkend te krijgen is.
De TED-video duurt 15 minuten en is als download beschikbaar.
Steve Spangler heeft een mooie video gemaakt over een “density tower”. Met wat voedingskleurstoffen maakt hij een mooie toren. Daarna gooit hij er verschillende vaste stoffen in die op verschillende hoogtes blijven “hangen”. Klasse.
Op de website dichtheid.info is een link naar een simulatie toegevoegd over dichtheid. Deze simulatie is ter beschikking gesteld door de University of Colorado en heeft een creative commons licentie (cc by). De simulatie kan ook opgeslagen worden voor offline gebruik (usb-stick, harde schijf, ..). Verwijzingen naar de download site zijn opgenomen in het docenten gedeelte.
De simulatie gaat over de dichtheid van vaste stoffen die al dan niet in water blijven drijven. Zeer geschikt voor het tonen op het digibord maar leerlingen kunnen er ook zelf mee aan de slag.
Inmiddels zijn ook de opgaven verder uitgewerkt. De web bladzijde “Introductie (Opgaven docent)” wordt (als .pdf) direct meegestuurd als u de docentenhandleiding opvraagt.
Vandaag is versie 1.0 online gezet van Dichtheid praktisch gezien (op dichtheid.info) met een Creative-Commonslicentie Naamsvermelding 3.0 Nederlands. Online staat het leerling materiaal:
En voor de docent is er een inleiding bij de lessen (waarom is de lesserie opgebouwd zoals die is opgebouwd) en een uitgebreide docenten handleiding met foto’s (wordt op aanvraag toegezonden).
Met deze gegevens kan een goede start gemaakt worden om het onderwerp dichtheid te behandelen. Leerlingen hebben soms behoefte aan wat extra oefensommen met wat meer verhaaltjes (die bladzijde is nog in ontwikkeling). Voor de docent is nog een antwoordenboek in ontwikkeling (maar die is niet echt nodig voor deze opgaven).
De leerling bladzijden zoals ze horen bij versie 1.0 kunnen hier opgehaald worden (pdf). Online zijn kleine veranderingen mogelijk zoals het corrigeren van type fouten e.d.
Volg de rss feed van deze weblog (of neem een email abonnement) via het menu rechts om op de hoogte gehouden te worden.
Vandaag is de WordPress weblog ingericht om de leerling opgaven te publiceren die horen bij “Dichtheid praktisch gezien”. Het zal nog wel even duren voor het eerste deel (“Introductie”) gereed is maar er wordt aan gewerkt. Gebruik de RSS feed of een email abonnement om op de hoogte gehouden te worden. Bij elke stap volgt een berichtje.